Analytics

English blog

Snufkin - my blog in English

Hello English speakers , My blog is in Polish and it will stay that way. You can use the Google translate widget provided. This said, I have...

1 lis 2020

Triest i Miramare

Canal Grande di Trieste i kościół pw. św. Antoniego

Wycieczka z 10'2019. Wraz z przyjaciółmi wybrałem się na długi weekend do Triestu i przy okazji dodałem Słowenię do list odwiedzonych krajów.

Triest jest położony w płn-wschodnim kącie Włoch, nad Adriatykiem i tuż przy granicy ze Słowenią. Miasto ma ciekawą historię - było m.in. bazą marynarki wojennej... Austrii oraz samodzielnym miastem-państwem (po II WŚ, gdy Włochy i Jugosławia nie mogły się zgodzić co do przebiegu granicy).

W poście przejdziemy się po Trieście i zwiedzimy położony nieopodal kompleks pałacowo-parkowy Miramare.

Widok na zamek Miramare z plaży w Trieście

Do Triestu dotarłem w czwartkowy wieczór. Pomimo połowy października, jest ciepło. Po zameldowaniu w hotelu, poza miastem, ale przy zatoce, wykorzystałem wieczór na spacer wzdłuż nabrzeża i kolację z przyjaciółmi. Dostałem prezent - artykuł z gazety Redwood Falls Gazette (Minnesota, USA), gdzie w kwietniu 2019 ... zostałem celebrytą. Dłuższa historia, ale w małym miasteczku w środku Minnesoty, otoczonym polami kukurydzy, wizyta gościa z Polski była na tyle sensacyjna, że dziennikarz miejscowej gazety przeprowadził ze mną wywiad. Wcześniej miałem tylko link do wersji online, teraz wreszcie mam wydanie papierowe - zachowałem je do dziś w moim archiwum. 


Piątek przeznaczamy na długi spacer po mieście. Miasto ma długą i bogatą historię - od kolonii Rzymskiej, przez Bizancjum, imperium Karola Wielkiego i Cesarstwo Niemieckie, po port Austro-Węgier a nawet wolne miasto. Dobre położenie nad głęboko wcinającą się w ląd zatoką, naturalny port oraz szlak handlowy z Italii na wschód, sprawiło, że Triest bogacił się na handlu i był poważnym konkurentem Wenecji. Bogaci kupcy demonstrowali swoją pozycję domami a miasto miało środki na budynki publiczne, takie jak ogromny ratusz, teatr i liczne kościoły.

Ratusz miejski w Trieście


Ruiny rzymskiego amfiteatru w Trieście.

Pomnik "La Mula de Trieste

Kilka kilometrów na płn-zachód od Triestu, znajduje się zamek Miramare, co można tłumaczyć "widok na morze". Zamek został zbudowany przez Habsburgów w XIX wieku i służył jako rezydencja Ferdynanda Maksymiliana Habsburga, młodszego brata cesarza Franciszka Józefa. Ferdynand Maksymilian był dowódcą marynarki wojennej Austro-Węgier i Triest był idealnym miejscem na siedzibę. Zamek jest zbudowany na trudno dostępnym klifie, był jednak zaprojektowany jako pałac-rezydencja, a nie zamek obronny. Do pałacu przylega rozległy kompleks parkowy. W zamku mieści się muzeum, większość kolekcji to oryginalne sprzęty i dzieła sztuki z czasów Habsburgów. Wstęp do muzeum płatny, ogrody są otwarte dla spacerowiczów bez opłat.

Zamek Miramare, widok od strony ogrodów

Ogrody przy zamku Miramare

Widok z zamku Miramare

Schody prowadzące z holu Miramare na I piętro.

Zwiedzając muzeum dowiadujemy się, że jego właściciel, Ferdynand Maksymilian na koniec swojej kariery został... cesarzem Meksyku. Niestety na krótko, a panowanie zostało zakończone rewolucją i rozstrzelaniem cesarza.

Pod zamkiem Miramare wypatrzyłem Fiata 126p na włoskich rejestracjach.


Triest jest dobrym miejscem na weekendowy wypad. Dwa dni w zupełności wystarczą na zwiedzanie. Ja miałem jeszcze trzeci dzień, który wykorzystałem na wizytę w mieście Koper - tuż za granicą włosko-słoweńską.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz