Analytics

English blog

Snufkin - my blog in English

Hello English speakers , My blog is in Polish and it will stay that way. You can use the Google translate widget provided. This said, I have...

4 wrz 2020

Beskidy z Katowic w 1 dzień: cz. 5 - Kozia Górka - Szyndzielnia

Znajoma poprosiła mnie o pomoc w wytyczeniu kilku propozycji tras na jednodniowe wycieczki w górach. Trasy muszą spełniać szereg założeń:

• dojazd komunikacją publiczną z Katowic
  • czas trwania, łącznie z dojazdem < 12h (pies w domu)
  • trasa łatwa, dla osób, które dawno nie chodziły po górach
  • ładne widoki
  • schronisko opcjonalne
Dodałem dodatkowe założenia:
  • wyjazd dopasowany do weekendowego rozkładu jazdy
Wycieczki "dla początkujących":

Wyjazd

Pociąg Katowice: 7:31 (Koleje Śląskie) - Wilkowice Bystra: 8:37

Trasa

Ze stacji Wilkowice-Bystra ruszamy szlakiem niebiesko-żółtym by po chwili, w centrum Bystrej, za sklepem Lewiatan porzucić go na rzecz zielonego (skręcamy w prawo). Idziemy wzdłuż ulicy Szczyrkowskiej by po chwili przejść rzeczkę i skręcić w lewo - dalej zielonym.

Idziemy wzdłuż rzeki, aż do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym - skręcamy w prawo. Wyjdziemy z Bystrej i uważamy na znaki - za chwilę skręcimy w lewo na szlak niebieski prowadzący do schroniska na Koziej Górce. Jak widać, trasa bardzo urozmaicona kolorystycznie, ale skoro jest to opcja dla średnio-zaawansowanych, trzeba wprowadzić element nawigacyjny.

Jeśli zatrzymujemy się w schronisku, to pamiętamy, że po drodze jest jeszcze jedno - na Szyndzielni. Zakładam łączny postój 45min.

Ze schroniska kontynuujemy niebieskim, ale uważamy - po chwili skręt w lewo na żółty w kierunku Szyndzielni. Teraz zacznie się długie podejście. Na Szyndzielni mamy punkt widokowy i schronisko. Tu warto powiększyć sobie mapkę, by w gąszczu szlaków wybrać ten właściwy - po postoju pójdziemy szlakiem żółtym w kierunku Wapienicy (ten szlak nie jest kontynuacją poprzedniego żółtego - zaczyna się przy stacji kolejki i wieży widokowej).

Za znalezienie właściwego szlaku żółtego czeka nas nagroda - już więcej kolorów nie będziemy zmieniać, szlak prowadzi do pętli autobusowej Wapienica-Zapora, skąd miejskim busem nr 16 udamy się na dworzec w Bielsku-Białej.

Schronisko: Kozia Górka, Szyndzielnia

Czas przejścia, łącznie z odpoczynkami: ok. 6:15h

Powrót

Autobus komunikacji miejskiej nr 16, przystanek "Wapienica Zapora" 15:40 - "Piastowska Dworzec" 16:00
Pociąg Bielsko-Biała Główna 16:05 - Katowice 16:57 (EIC), następny 16:22 (IC) oraz 16:44 (Koleje Śląskie)